Reisschema

Hieronder vind je ons reisschema voor onze Zuid-Afrika reis. Omdat we met 6 waren, boekten we de meeste hotels op voorhand en zeker in de nationale parken. Sommige hotels zijn al maanden op voorhand volboekt dus moet je er op tijd bij zijn.

Onze reis was ook te volgen op www.polarsteps.com/willemenannick

Bij aankomst in Johannesburg, en na ophaling van onze huurwagen wat uiteindelijk vrij vlot ging, reden we onmiddellijk door naar Kwafubesi Tented Camp in Waterbergen. Dit is een vrij luxueus privé-park waar je aan glamping doet. Eenmaal buiten Johannesburg rijdt je op kalme wegen. Het is wel hier en daar opletten voor 'potholes' (gaten in het wegdek). Maar al bij al vielen de wegen zeer goed mee. Kwafubesi is echt top. Je slaapt in een tent midden in een vlakte en zeer dicht bij de natuur. We deden er enkele gamedrives en werden op onze wenken bediend met heel veel wild en prachtige vogels ook in de onmiddellijke omgeving van ons kamp.  Ook onze eerste leeuwen kregen we te zien.  Het mooiste was echter voorbehouden voor de ochtend dat we weer moesten vertrekken. We werden verrast en vergast door een familie cheetahs (jachtluipaarden). Een moeder met haar 4 jongen maakten er voor ons een superochtend van om nooit meer te vergeten. De dieren stonden op enkele meters van ons en speelden met alles wat ze konden vinden in het park. Veel mooier dan dit ga ik niet meer ontwaken denk ik. Al vergeet ik nooit meer het beeld toen ik 's morgens vroeg mijn tent uitwandelde en oog in oog stond met een van de cheetahs op pakweg 10 meter. Breathtaking!

• Johannesburg >> Kwafubesi = 193 km (ongeveer 2,5 uur rijden)

Na ons zeer geslaagd tweedaags verblijf in Kwafubesi reden we door naar Pilgrim's Rest van waaruit we de Panorama-route verkenden. Het was een mooie en redelijk rustige rit.  We sliepen in het bekende Royal Hotel dat nog de grandeur van weleer, toen het nog een mijnwerkersstadje was, uitstraalde. Ook de (koude) bar was niet te versmaden. Tja, hier kon je de winter wel voelen. Van hieruit verkenden we dan Blyde River Canyon, the Great Escarpements, Bourke's Luck Potholes, The Three Rondavels ... Een restaurant dat zeker aan te bevelen is op de Pano-route is Potluck's Boskombuis net voor Bourke's Luck Potholes. Je eet er naast de rivier in een zeer mooie setting en er zitten ook tal van prachtige vogels.

• Kwafubesi >> Pilgrim's Rest = 404 km (ongeveer 5,5 uur rijden met tussenstops)
  • Rondrit Panoramaroute: neem hiervoor een ganse dag

Volgende halte werd, misschien wel het bekendste natuurpark ter wereld, Kruger Park. Hier verkenden we het noordelijk en zuidelijk deel. We slapen één nacht in Satara Main Camp en daarna één nacht in Pretoriuskop Rest Camp. We checkten in via Orphen Gate. Daarna mag je niet sneller dan 50km/uur rijden door het camp en soms is dat nog te snel om game te zien. Neem je tijd en schat goed in dat je voor zonsondergang aan je camp terug bent. We stonden ook voor dag en dauw op en vertrokken van zodra de poorten van de camps opengingen. In de ochtend zagen we echt heel veel dieren. Op de twee dagen zagen we de big five. Een leeuwin met welpen naast onze jeep, een luipaard over de weg, leeuwen van zeer dicht bij... kortom niet te versmaden. Wat ik wel kan aanraden is er zeker een dag op uit te trekken met parkrangers via een georganiseerde gamedrive. Zij komen op plaatsen waar jij niet zou komen. Sta ook soms een tijdje stil op een bepaalde locatie en meestal zie je wel iets bewegen of passeren. Zo zagen wij op een godvergeten locatie plots een miereneter passeren. Heel schuw maar soms moet je geluk hebben.

Kruger is toeristisch maar al bij al viel dit zeer goed mee en soms reden we uren zonder iemand tegen te komen.

• Pilgrim's Rest >> Satara Rest Camp = 180 km (ongeveer 3 uur rijden)
  • Satara Main Camp >> Pretoriuskop = 141 km (neem hiervoor een ganse dag)

Na ons prachtige avontuur verlieten we Zuid-Afrika en reden dan richting Swaziland of het Koninkrijk eSwatini. Hier verblijven we in Hlane Royal National Parc. De grensovergang verliep zeer vlot en al snel merk je dat je in een armer land bent. Wat ook opvalt zijn de immense velden met suikerriet en appelsienen. De wegen waren behoorlijk maar ook hier opletten voor 'potholes'. Ons camp was echt een schot in de roos. Prachtig gelegen aan een poel waar de nijlpaarden en rhino's tot een paar meter voor jou liggen en passeren, mooie vogels in de omgeving en een prachtige gamedrive in de ochtend (wel zeer koud tot de zon je komt opwarmen). We zagen leeuwen tot op een paar meter voor ons die net een impala hadden verorberd. Normaal kan je hier ook met een mountainbike rijden in het park maar doordat er nog maar net nieuwe zwarte neushoorns waren ingevoerd was dat te gevaarlijk. De zwarte neushoorn hebben we trouwens nergens gezien op onze reis.

• Pretoriuskop >> Hlane Royal National Parc = 263 km (dikke 5 uur rijden)

Na twee dagen Swaziland keerden we terug richting Zuid-Afrika. De volgende rit bracht ons naar Hluhluwe - Imfolozi National Parc waar we sliepen in het Hilltop Camp, onze verblijfplaats voor de volgende twee nachten. Dit vonden we de minste locatie om te verblijven omdat het nogal groot uitviel. Je had niet dat kleinschalige. Het park daarentegen is wel een aanrader. Je ziet veel minder game (je moet natuurlijk ook geluk hebben) maar de omgeving is werkelijk prachtig. Veel verscheidenheid aan landschappen. We trokken er een volledige dag op uit met Heritage Tours & Safaris en vonden dit een voltreffer. Onze twee gidsen hadden zeer veel kennis van zaken. Prachtige dag.

• Hlane Royal National Parc >> Hilltop Camp = 258 km (ook ongeveer 5 uur rijden - maar Google Maps bracht ons wel aan een verkeerde gate!! Mooie rit wel :-))

Een korte rit bracht ons nadien naar de kust van de Indische Oceaan in St. Lucia.  Ons verblijf was het mooi gelegen Avalone Guest House. In de namiddag maakten we een wandeling langs de kust op zoek naar Flamingo's en andere mooie vogels. Hier relaxten we wat. 's Anderendaags deden we een rondrit in het mooie park Isimangaliso Wetland Parc. Dit park is misschien niet zo gekend maar is een bezoek meer dan waard. Je rijdt er in een prachtige groene omgeving dichtbij de kust en je ziet ook redelijk veel game. St. Lucia is ook een leuk stadje om eens rond te kuieren en te genieten van de vele verkoopstalletjes die allemaal dezelfde prullaria verkopen.

• Hilltop Camp >> St. Lucia = 75 km (2 uur rijden)

Hierna verlieten we terug de kust en wachtte ons een lange rit naar de Centrale Drakensbergen. Onze bedstee stond hier in het prachtig gelegen Dalmore Guest Farm. Absolute rust heerste hier. Op dag twee deden we hier de wandeling richting 'Amphitheater'. 's Morgens zat alles verborgen achter de wolken en nevel maar van zodra de zon kracht won, kregen we een subliem zicht op dat Amphitheater. Zeer mooie wandeling van ongeveer 5 uur (h/t).

• St. Lucia >> Drakensbergen = 486 km (reken op ongeveer 6 uur met tussenstops)

Zigzaggend reden we doorheen Zuid-Afrika. We verlieten de Drakensbergen en reden terug richting kust in de buurt van Durban. Hier was het gelukkig maar een kort verblijf want de volgende ochtend hadden we een binnenlandse vlucht richting Kaapstad. Deze vluchten hebben we zelf geboekt via Momondo. We verbleven één nacht in het Casa Beach Guest House bij belgische eigenaars. Veel was daar niet te beleven.  Een beetje relax, korte wandeling en meer was dat niet op die halve dag. Morgen vroeg op en dan de vlucht naar Kaapstad.

• Drakensbergen >> Umhlanga = 246 km

Een relatief korte binnenlandse vlucht bracht ons naar Kaapstad waar we de laatste 4 dagen van onze reis doorbrachten. Hier zijn veel mogelijkheden zoals een uitstap naar Robbeneiland, wandelen richting Tafelberg, Cape Hope, de wijnregio in Stellenbosch, pinguïns gaan spotten, ... . Van uit Kaapstad vlogen we ook terug richting Brussel met British Airways. Onze laatste vakantiedagen brachten we door in zeer mooie Rutland Lodge nabij de Tafelberg. Dit werd uitgebaat door een belgisch-zwitsers koppel. We beleefden er leuke dagen alleen zat het weer volledig tegen. We konden zelfs de Tafelberg niet op omwille van de regen en mist. Onze uitstap naar Kaap de Goede Hoop viel al bij al nog mee. Daar is het wel een schitterende omgeving waar je eigenlijk alleen al een volledige dag moet voor uittrekken. Misschien een volgende keer. Zuid-Afrika is echt meer dan de moeite waard. 3 weken is veel te kort voor zo'n land. We keren hier zeker nog terug want nog zeer veel te beleven.